close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לא יודעים להשתמש

גלעד פרבר/ תחרות המאמריםכא חשוון, תשעד25/10/2013

אנחנו רואים מידע עצום נפרש על המסך הצבעוני שלנו. עד שאנחנו לא חוששים לעבור קצת את הגבול...

תגיות:

האינטרנט הוא דבר מופלא, לא? תחשבו על זה שניה. נניח שרציתם לחפש משהו על הכותל המערבי.

אתם לוקחים את המחשב / פלאפון / טבלט, פותחים את הדפדפן, מקלידים בגוגל והופ! – מידע בכמויות אדירות, תמונות מרהיבות וסרטונים מלאי חיים קופצים לכם מול העיניים, ממלאים אתכם בכל האינפורמציה שאתם צריכים. לא נפלא?

אבל – לא שאני רוצה להרוס, אבל – לכל דבר טוב יש צד אפל. צד שלא בדיוק הייתם רוצים לקחת חלק ממנו. אנשים משפילים אנשים אחרים, ופוגעים להם במעמד החברתי. מפרסמים תמונות פוגעניות. לועגים להם בכל מקום. ואני עוצר לרגע וחושב – לא חבל? נתנו לנו כלי מדהים, ששינה את פני העולם כולו, ואנשים מנצלים אותו לרעה?

אולי חלק ממכם לא מאמינים. חושבים שאני איזה פלספן שמנסה להוריד מערכו של הדבר הנפלא שנקרא אינטרנט (או מרשתת...) ולהרחיק אותו מהישג ידכם... אז זהו – שלא! אני פשוט מסתכל על זה ממבט אישי, חוקר קצת פה ושם (באינטרנט...) ונחשו מה גיליתי? שאנשים מאבדים את הרצון לחיות בגלל מה שתיארתי למעלה. כולנו שמענו על הילד שתלה את עצמו באמבטיה, על ההוא שקפץ מהגג וכו' וכו'. אנחנו שומעים למה ומה ואיך, ולמרות הכל – ממשיכים! מה הבעיה איתנו? למה אנחנו עושים את זה לעצמנו?

אפשר לקחת את זה ממבט אחד – כי אנחנו לא דואגים שזה יקרה לנו. האגו שלנו חושב שהוא יוכל להתמודד עם ה-כ-ל!

אבל, מצד שני, זה קורה כי יש משהו שעושה לנו טוב בזה. שאנחנו רואים מידע עצום נפרש על המסך הצבעוני שלנו. עד שאנחנו לא חוששים לעבור קצת את הגבול... בערך כמו עישון סמים. בהתחלה אתה מודע לזה, אתה נזהר, עד שאתה לרגע אחד לוקח מעט... ואין דרך חזרה.

אז למה זה קורה לנו?
אני אגלה לכם – כי רובנו הגדול לא יודע להשתמש באינטרנט!!! אנשים מחפשים – נניח שולחן כתיבה – בגוגל, לוחצים על פרסומת סמויה (כל הלינקים למעלה, למטה, בצדדים – הכל פר-סו-מות!) ומגיעים לחלונית של "פגע בסמארטפון" או "ענה על שאלה וזכה בפרס" (תודו שיצא לכם לראות את זה...) האיש מתלהב, פוגע בסמארטפון / עונה על השאלה, ואז מגיע הקטע של הפרטים האישיים. הוא מכניס אותם בלי לחשוש. בבוקר הוא מלווה כסף מהכספומט ומגלה שהחשבון שלו נבזז.

עכשיו עולה לכם המחשבה של "לי זה אף פעם לא יקרה!" אז זהו שכן. יש אנשים שלא צריכים אפילו שתענו על איזה שאלון מטופש של מיהו ראש הממשלה? א. אייל גולן ב. ביבי נתניהו ג. משה פרץ. אולי אתם לא יודעים (אני בטוח שיש כאלה שיודעים) אבל באינטרנט שמור עליכם מידע בכמות עצומה, שיכול להיות שאת חלקה אתם אפילו לא ידעתם (אתם יודעים שריטה היא קרובת משפחה רחוקה של בוש בדרגה 68? סתם המצאתי, אבל הבנתם את הקטע) וכל האקר יכול לקרוא אותו?

עצרו לרגע ותסתכלו על האינטרנט אחרי כל מה שקראתם פה. די זוועה, לא? חלקכם אולי די מתחרטים שקראתם את הכתבה הזאת.

אבל – זה אבל טוב, אל תתעצבנו – אפשר להרחיק את הפגע רע הזה מהרדאר שלכם!

איך בדיוק?
נתחיל מזה – תתייחסו לאינטרנט כמו... שוקולד. שוקולד כיף לאכול, נכון? מי לא אוהב שוקולד? אבל... אם אוכלים יותר מידי, חוטפים כאב בטן והקאות ושלשולים ועוד דברים מחרידים. אז אותו דבר עם האינטרנט; ברגע שאתם מרגישים שזהו, מיציתם, תעצרו, תסגרו את האינטרנט ותצאו לרבע שעה החוצה. תתאווררו, תאכלו קצת ולכו לעשות משהו אחר – לקרוא איזה ספר יפה או לשחק כדורגל עם חברים. אולי אפילו תלכו לנמנם קצת! מניסיון – זה עוזר.

עצה שנייה: תתרחקו מכל דבר שנראה חשוד. פרסומות סמויות, ספאמים, חלונות קופצים. אתם לא חייבים לכתוב דברים – אתם יכולים בטעות להשתיל וירוסים ותוכנות זדוניות. איך? תחסמו את החלונות הקופצים בהגדרות, מחקו ספאמים (בלי להיכנס!) ותגגלו בזהירות. אם אין לכם כוח להיזהר, פשוט תחפשו במנוע חיפוש יותר מאובטח – נניח בינג. עד כמה שהוא לא פופולרי – הוא מעולה. אם אתם רוצים לפתוח אופקים חדשים גם יש תמונה אקראית שהם שמים ויש למטה אייקון קטן, שאם אתם מרחפים עליו עם העכבר הוא נותן לכם מידע לגבי התמונה. נחמד, לא?

עצה שלישית: אינטרנט רימון. עד כמה שאני מתעב אותו, אני חייב להודות שהוא כלי מעולה. קצת מעצבן לראות ש"יש לך אינטרנט עם הגנה", אבל זה כמו חגורת בטיחות – שונאים את זה, למרות שאתה יודע שזה יכול להציל אותך מפגיעות.

והעצה הרביעית – הפייסבוק. אני לא משתמש בפייסבוק. אולי כי הדעה הספציפית שלי אומרת שלא מעניין אותי מה אחרים עושים. בשביל מה יש לי חיים? אבל אם אתם בכל זאת משתמשים – בטוח שמעתם על הפוקר. אחח, הפוקר. דבר ממכר כמו האינטרנט עצמו. ההבדל? שפוקר קיים במציאות. בצורה הרבה יותר אלימה ועם כסף אמיתי. אז באמת שכדאי לא להיכנס לזה.

אז למה להגביל את האינטרנט?
כי אפשר לדמות את האינטרנט כמו שחיה. כשאתה שוחה, אתה דואג שהידיים שלך אטומות, כדי שתוכל לחתור בעוצמה המקסימלית. אם יש פתח קטנטן – הכל נהרס. אותו דבר עם האינטרנט. אם נאטום את כל החורים, נוכל בעצם ליהנות מהאינטרנט בצורה הכי טובה שאפשר.

תודה רבה שקראתם! אני ממש אשמח אם תגיבו :)

ועכשיו לפרסומות! מצא את הפרסומות וקבל אייפון 5 במתנה!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה